Saucony Kinvara 10 – test, recenze

Je středa odpoledne a do redakce nám dorazil další model bot Saucony na testovačku. Tentokrát jsem dostal k provětrání i model Kinvara 10, jubilejní 10. inovaci boty, z níž se stal v průběhu let možná nejproslulejší model této značky.

Než před deseti lety spatřil světlo světa model Kinvara, předcházel tomu dlouhý vývoj, během nějž se značkou Saucony spolupracovala triatlonová legenda, osminásobná vítězka Ironmana Linsey Corbinová. Zadání bylo tehdy jasné: připravit odolnou, pohodlnou, ale přitom lehkou, flexibilní a rychlou botu, která by Lindsey umožnila co nejkvalitněji absolvovat maraton po porci 180 cyklistických kilometrů.

Za zmínku stojí, že Kinvary jako první boty na trhu využívaly drop 4 mm a kladly také zvýšenýý důraz na geometrii vnitřku boty, která měla zajistit dokonalý přenos sil.

Od jedničky k desítce

Modelová řada Kinvara si během let prošla lehčími i těžšími obdobími. Zejména verze s pořadovým číslem od čtyřky do sedmičky lehce vybočovaly z původního charakteru modelové řady, což se u fanoušků značky Saucony nesetkalo s příliš velkým ohlasem. Verze 8 a 9 se už ovšem naopak staly masovými záležitostmi, které zašlapaly Kinvaru do srdcí mnoha běžců.

Co se osvědčilo, zaslouží si pokračování, a proto se výrobce po úspěchu výrazných inovací osmičky a devítky rozhodl nedělat žádné převratné změny, které by zásadně měnily charakter a cílení modelu. Což je dobrá zpráva.

Aktuální model je na došlapu o něco málo tvrdší než #9, ale přesto zachovává dostatek pohodlí. Subjektivně pevnější je celkový charakter boty. Další změnou je zrušení systém Pro-Lock, který byl součástí modelů od #5, a který byl některými běžci považován za lehce omezující a nepohodlný ve střední části chodidla. Jako jeden nejvíce pozoruhodných doplňků u #10 jsou dva polstrované polštáře na vnitřku patní části, o tom ale poději. I #10 udržuje 4mm drop. Když jsem zapátral po zahraničních recenzí, zjistil jsem, že dlouhodobí fanoušci s letošním modelem a úpravami vesměs spokojeni.

Dobře řešená podešev

Poprvé jsem v botách vyběhl hned večer, jakmile jsem dorazil z práce, neměl jsem moc času zjistit přesnou specifikaci výrobce. Než jsem je ale nasadil, řádně jsem si je prohlédl, osahal a zohýbal.

Oranžovo-modré #10 jsou na první dojem lehké (221 g), ideální pro silniční běhy, běžecký pás a případně dobře upravené přírodní povrchové cesty. Pro ohnutí špičky k patní části jsem musel celkem zabrat. Ostatně mezi nohou a silnicí je mezi 19-23 mm pěny. Na podrážce jsem našel na vnější straně patní části a v pravé části špičky speciální část podrážky ze speciální gumy, která má zajistit maximální stabilitu v místě dopadu a odrazu, zbytek spodku boty tvoří vlastní tlumicí pěna.

Pohled na podrážku ti umožní si krásně uvědomit, na jakou část nohy máš při dodržení správné běžecké stylu dopadat a z jaké části se máš odrážet. Tady ovšem také u #10 došlo oproti předchozím modelům k lehké změně vzoru – výrobce zde množství gumy snížil a omezil výlučně pouze na část pod patou a pod palcem (zbytek došlapové části tvoří pouze pěna EVA +), což je možná škoda – z toho, jak tato guma při běhu funguje, jsem totiž byl opravdu nadšený.

Na druhou stranu omezení množství gumy podešve umožnilo citelné snížení hmotnosti a zlepšení odezvy, což také rozhodně není na škodu. Pěna by navíc měla být v částech dotyku se silnicí hustší, a tím i odolnější, než u modelu Kinvara 9. Středem podešve od paty až ke špičce pak procházejí speciální vodící linie, které podporují plynulý přechod z došlapu k odrazu. Zhoupnutím při přechodu na špičku mi trochu desítka trochu připomínala můj oblíbený model Freedom ISO.

Překvapivě odolný svršek

Svršek Kinvara 10 je vyroben z tkané síťoviny, která působí bytelně. Osobně jsem s trvanlivostí bot Saucony nikdy neměl problém, proto ho neočekávám ani u Kinvary, která má pevnější svršek než některé jiné modely značky.

Bezešvý svršek je měkký a jazyk hezky pohodlný. Jazyk je uvnitř boty chycen širokým kusem pružné látky, takže i když nemá vprostřed poutko na provlečení tkaniček, při běhu mi po nártu necestoval, ani se neshrnoval. Celá síťovaná část svršku je ještě zpevněná plastovými proužky, které na první pohled v designu boty ani nezaznamenáš.

Patní část boty je hodně pevná a poměrně vysoká. Tvoří vlastně jakousi skořápku, ve které se pata usadí a drží. Její horní část je polstrovaná, aby se nedřela o achillovku.

Prsty i achilovka jako v pokojíčku

Co považuji u značky Saucony za důležité zmínit, je prostor pro prsty, který je jedním z klíčových parametrů pro širokospektrální botu modelovanou pro masu běžců. Boty nohu hezky obejmou. Chodidlo v botě neplave.

Zřetelným přírůstkem #10 jsou dva polstrované polštářky – „lusky“, které sedí uvnitř patní části a mají za cíl hlavně zvýšit pohodlí a ochranu Achillovky. Zároveň ale zvyšují pocit pevného usazení nohy v botě a omezují vyzouvání při odrazu. Osobně mi to bylo příjemné, byť jsem si na ně musel chvilku zvykat, protože u jiných běžeckých bot jsem se s tím ještě nesetkal.

Celkový dojem

#10 je čistokrevná silnička, která bez problémů zvládne sice i zpěvněné cesty parků, ale které terén moc nevyhovuje. V zásadě jde spíše o tempovou botu, kterou oceníš při rychlejších trénincích, intervalech či dlouhých silničních závodech, kde ti nabídne i vysokou návratnost energie díky pěně Everun. Pokud ale nemáš výraznější nadváhu a máš slušnou techniku běhu, vzhledem k tlumení a pohodlí ti nic nebrání ji využít ani na objemový trénink.

Každopádně ani více než 10let poté, co model Kinvara rozčeřil vody běžeckých bot, neztrácí nic z toho, co po něm kdysi Linsey Corbinová chtěla. A navíc poskytuje vynikající poměr ceny a kvality.

Na oslavu desetiletí Kinvary nabízí Saucony limitované vydání v originálních colorways. Je ovšem otázkou, kolik jich bude k dispozici v ČR.

Co uvádí výrobce

Desátou verze pánské běžecké obuvi Saucony Kinvara 10, která představuje inovace, jenž posouvají běh na zcela novou úroveň. Určena pro běžce s neutrálním došlapem pro běh po silnici a zpevněném povrchu. Obuv disponuje svrškem ze strukturované síťoviny, která v horkých letních dnech zajistí optimální klima uvnitř obuvi. 

Pěnová mezipodešev je vybavena zcela novou technologií EVERUN, která lépe reaguje na podklad a poskytuje ještě lepší tlumení. Tato technologie poskytuje až 83% návratnost energie.

Extrémně lehká podešev z pryže IBR+ s rozložením TRI-FLEX nabízí ještě lepší kontakt s podkladem a přirozenější běh.

Drop: 4 mm (23/19 mm) 

Hmotnost: 190 g

2020-04-01T11:33:39+00:00

Napsat komentář